فرزانه کوثری؛ پرویز صباحی؛ شاهرخ مکوند حسینی
چکیده
امروزه برنامه های ترکیبی فرزندپروری که علاوه بر آموزش مهارتهای فرزندپروری رفتاری، با اهمیت دادن به افکار و احساسات والدین به تنظیم هیجان والدین میپردازند، اثربخشی بالاتری را از برنامههای غیرترکیبی نشان دادهاند، اما شواهدی برای مقایسه این برنامه های ترکیبی وجود ندارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه ...
بیشتر
امروزه برنامه های ترکیبی فرزندپروری که علاوه بر آموزش مهارتهای فرزندپروری رفتاری، با اهمیت دادن به افکار و احساسات والدین به تنظیم هیجان والدین میپردازند، اثربخشی بالاتری را از برنامههای غیرترکیبی نشان دادهاند، اما شواهدی برای مقایسه این برنامه های ترکیبی وجود ندارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه ترکیبی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش مدیریت والدین با اثربخشی برنامه ترکیبی فرزندپروری ذهنآگاهانه و آموزش مدیریت والدین بر استرس والدگری و مشکلات برونیسازیشده کودک انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سه ماهه همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر مادران کودکان پیش دبستانی شهرستان سمنان در سال تحصیلی1400-1401 بودند، 36 مادر با سطوح استرس والدگری بالا (بر طبق شاخص استرس والدگری آبدین (PSI-SF) که کودکانی با مشکلات برونیسازیشده (بر طبق پرسشنامه رفتاری کودک آیبرگ (ECBI) داشتند، به صورت تصادفی در سه گروه جای گرفتند (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل). هر یک از گروههای آزمایش در 8 جلسه دو ساعته به صورت هفته ای یک جلسه، برنامه های ترکیبی جداگانه ای را دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد هر دو برنامه ترکیبی منجر به کاهش معنادار استرس والدگری و مشکلات برونیسازیشده کودک در پس آزمون و پیگیری سه ماهه شدند. اما میان اثربخشی دو برنامه بر استرس والدگری و مشکلات کودک تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین میتوان از هر دو برنامه ترکیبی در جهت کاهش استرس والدگری و مشکلات برونیسازیشده کودک بهره برد.